مرور روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۲۶ بهمن
نوشته شده توسط : swot

روزنامه های امروز، فردای ۲۵ بهمن سالگرد حبس و حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، هیچ گزارشی از حوادث شهرهای پلیس زده کشور و تلاش آن ها برای ممانعت از تجمع مردم و حتی ازدحام خیابان های تهران در ساعت های بعد از ظهر نداده اند اما عکس هائی از تظاهرات روز گذشته در بحرین با تیترهای پرهیجان بالای صفحه اول بیشتر روزنامه ها نشسته است.

"هجوم به معترضان بحرینی" تیتر اصلی تهران امروزاست، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "اعتراض های مردمی سراسر بحرین را در بر گرفت" کیهان با عنوان بزرگ "حی علی الجهاد" شعار کفن پوشان بحرین را بالای صفحه اول خود آورده و رسالت نوشته "آل سعود و آل خلیفه مردم بحرین را به گلوله بستند".

تظاهرات در بهرین

تیتر و عکس صفحه اول تهران امروز

همه جا شلوغ جز ایران، پس چه شد ۲۵ بهمن؟

ابتکار در سرمقاله خود نوشته همواره از صدا‌ وسیمای خودمان می‌شنویم که در گوشه و کنار دنیا، به‌ ویژه در کشورهای نامطبوعمان! اوضاع به‌هم‌ریخته و شلوغ است. در آن سرزمین‌ها، هر شب می‌شنویم که همواره اعتراضات به راه است؛ کارمندان، کارگران، رانندگان تا چقّال و بقّال و... از وضع نامناسب معیشتی خویش در آه و فغان به سر می‌برند و دائماً در سیما می‌بینیم که مردم شال و کلاه کرده‌اند و با پلیس در خیابان‌ها درگیرند و... در کشور خودمان هیچ خبری نیست؛ همه چیز در امن و امان است؛ نه اعتراضی،نه پلیسی و نه خبری.

غلامرضا کمالی پناه اضافه کرده خوب خدا را سپاس اما آیا جواب رفتار نجیبانه مردم، بی‌خیالی مسئولان است؟ آیا باید دردسر مسئولان کمتر شده باشد؛ با خیال راحت بخوابند و به سایر کارهای خود بپردازند؟ البته، گویی خیالشان راحت شده‌ است و از فرط بیکاری به خود پیچیده‌اند! مجلس و دولت گریبان هم را گرفته‌اند، گروه‌های سیاسی برای پیشی گرفتن از هم، تنها دغدغه‌شان این است که کدام یک، اصیل و بصیر هستند و کدام ‌یک، ساکت و فتنه‌جو و منحرف؟ مردم هم وضعشان خوب است؛ به برنامه‌ریزی نیازی نیست.

به نوشته سرمقاله ابتکار اصولاً از نظر اینان، مشکلی وجود ندارد که بخواهند به آن فکر کنند و یا برای رفع آن برنامه بدهند. گویی، تنها مشکل این است که کدام گروه بر اسب مراد سوار شود و اختیاردار امور قانون‌گذاری و اجرایی در کشور گردد ـ این مشکل را هم نه با مردم که میان خودشان دارند ـ و حتماً راه برون‌رفتی برایش می‌یابند. استنباط عامه مردم از رفتارهای سیاسی و سیاستمداران، در برهه کنونی همین است.

طنزنویس کیهان در ستون گفت و شنود با عنوان سوسیس چنین نوشته:

گفت: پس چی شد؟! گفتم: چی؟ چی شد؟ گفت: مگر امیر ارجمند و مزروعی نمایندگان موسوی و خاتمی در خارج کشور برای روز ۲۵ بهمن تظاهرات سکوت اعلام نکرده بودند. پس چی شد؟ تظاهرات سکوت یعنی چی؟!

گفتم: اعلام کرده بودند که هواداران جنبش سبز اعتراض خود به جمهوری اسلامی را در پیاده روها و یا کتابخانه دانشگاه ها با حفظ سکوت اعلام کنند!

گفت: مگر بقیه مردم در پیاده روها جیغ می زنند و راه می روند؟! شرط حضور در کتابخانه ها هم سکوت است.

گفتم: چه عرض کنم؟! خل و چل تر از آنها خودشان هستند. یکی از اراذل و اوباش وارد کتابخانه شد و با صدای بلند گفت؛ آقا! ساندویچ سوسیس داری؟ مدیر کتابخانه گفت؛ هیس! هیس! اینجا کتابخانه است، نباید بلند صحبت کنی و یارو صدایش را آورد پایین و یواشکی پرسید؛ ساندویچ سوسیس داری؟

علنی شدن اختلافات تهران و حماس

دو روز بعد از سفر اسماعیل هنیه، رهبر حماس و نخست وزیر پیشین فلسطین به تهران، که عکس و گزارش دیدار وی با رهبر جمهوری اسلامی در صفحه اول بیشتر روزنامه ها آمد که از موفقیت این سفر و رهنمودهای آیت الله خامنه ای به فلسطینی ها برای دوری از سازشگران خبر داده بودند، سرمقاله دو روزنامه نزدیک به حکومت نشان می دهد اختلافاتی بین بخش سیاسی حماس و تهران ظاهر شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشتهآشکار شده است که رهبران جنبش حماس، از امضای توافق‌نامه با جنبش فتح ناراضی هستند و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی را به تک روی و عدم کسب موافقت رهبران حماس متهم می‌کنند. به نظر می‌رسد این آغاز یک اختلاف اصولی در جنبش حماس باشد که سرنوشت این جنبش در گرو آن است .

این روزنامه از قول محمود الزهار که از وی به عنوان یکی از رهبران برجسته و مطرح حماس یاد کرده به انتقاد از توافق نامه دوحه پرداخته و نوشته این توافق‌نامه بیانگر موفقیت برنامه‌های جنبش فتح و اقدامات این جنبش درخصوص مذاکره با اسرائیل است و دادن پست نخست وزیری به محمود عباس در دولت آینده فلسطین اقدامی نادرست است چرا که محمود عباس، سیاست‌های خود را درخصوص همکاری با اسراییل اعمال خواهد کرد و این برای حماس قابل قبول نخواهد بود.

نکته مهم این سرمقاله جائی است که ادعا می کند خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس پشتوانه حمایتی و نفوذ خود را در میان رهبران حماس از دست داده و نمی‌تواند بدون کسب موافقت آنها تصمیمات مهمی از قبیل آنچه در دوحه رخ داد اتخاذ کند. این واقعیت، خود را در بدنه جنبش حماس بیشتر نشان خواهد داد و مشکلات زیادی را برای این جنبش پدید خواهد آورد.

کیهان هم به رهبران سیاسی حماس تاخته و نوشته آن ها با رژیم عربستان و قطر ارتباط صمیمانه ای برقرار کرده و وانمود می کرد همه این ارتباطات برای جذب کمک های مالی دولت های عربی است و فلسطینی ها هم احساس می کردند راه دیگری برای اداره خود ندارند بر این اساس دحلان را در حد یک عنصر کارآمد و دلسوز قبول داشتند.

این روزنامه با متهم کردن بخشی از حماس به داشتن ارتباط با سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، دحلان را کسی معرفی کرده که در جریان درگیری های عناصر وابسته به محمود عباس با نیروهای مقاومت در غزه، تأمین کننده سلاح هایی بود که توأمان سینه نیروهای فتح و حماس و جهاد را می درید چیزی نگذشت که فتحی ها اسنادی را نشان دادند که دحلان با سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، عربستان و قطر ارتباط ویژه دارد و ریزترین اطلاعات فلسطینی ها را به این سرویس ها ارائه و در قبال آن مبالغ فراوانی پول دریافت کرده است.

کیهان نوشته خالد مشعل و شاخه سیاسی حماس را به عنوان کسانی که از میدان دور بوده اند و دیپلومات هائی بوده اند که بیشتر در معرض وسوسه سران عرب قرار داشته اند مسبب اصلی توافق های جدید به وساطت دوحه بین فلسطینی ها معرفی کرده است.

همه تقصیر دارند جز دولت

"رشد اقتصادی ۵.۵ در صد" عنوان اصلی جهان صنعتاست، دنیای اقتصاد از "گرد همائی چهار ضلع سیاست پولی" نوشته و قدس از "نامه کشورهای اروپای شرقی به مجلس ایران" برای خودداری از تحریم نفتی اروپا خبر داده است.

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری نوشته دولتمردان، از شخص رئیس جمهور گرفته تا عوامل دیگر مرتبط با دولت، تمایل دارند همه تقصیرها را به گردن عوامل بیرون از دولت بیندازند و خود را مبرا از هر عیب و ایرادی جلوه دهند.

این مقاله به عنوان نمونه به گفته های دیروز احمدی نژاد اشاره کرده که درباره وضعیت اخیر بازار سکه و ارز گفته طرف خودش بازار سکه و ارز را خراب کرده و چند صد میلیارد دلار بالا می کشد و بعد دولت را متهم می کند. و یا از کسی یاد کرده که ۱۵۰ میلیارد تومان برده زمانی که به او می گوییم برگرداند، می گوید به ما تهمت نزنید اما جایی دیگر ۱۰هزار تهمت می زند و ککش هم نمی گزد. همزمان استاندار تهران هم گفته افرادی که به افزایش قیمت سکه و ارز دامن می زدند شناسایی شده اند. عده ای ماموریت دارند دولت را از کار بیندازند.

سرمقاله مردم سالاری نوشته البته آقای احمدی نژاد نگفته آن کسی که بازار سکه و ارز را خراب کرده و پول بالا کشیده و آن کسی که ۱۰ هزار - دقت کنید: ده هزار - تهمت می زند و ککش هم نمی گزد چه کسی بوده؛ همانطور که استاندار او هم نمی گوید این افرادی که به افزایش قیمت سکه و ارز دامن می زنند یا آنهایی که ماموریت دارند دولت را از کار بیندازند چه کسانی هستند.

در ادامه این مقاله آمده به نظر می رسد این تاکتیک ها دیگر بیش از حد نخ نما شده است و مردم نمی توانند بپذیرند همه تقصیرات را به گردن «بعضی ها» و «عده ای» بیندازند. هر چند نوشتن در مورد این موضوع چندان فایده ای در تغییر عملکرد دولت ندارد و دولت در یک سال و نیم باقی مانده از عمرش هم احتمالا همان راه خود را طی می کند. اما کمترین فایده این نوشته این است که حداقل وجدانمان راحت شود که حرفمان را زده ایم.

کارتون سلمان طاهری، شرق

کارتون سلمان طاهری، شرق

حسین راغفر در شرق نوشته لایحه بودجه پیشنهادی دولت هیچ‌ اشاره‌ای به منابع مربوط به یارانه‌های نقدی ندارد. این در حالی است که با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت موظف است منابع و مصارف اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه سنواتی بگنجاند. انتظار می‌رفت دولت جزییات مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ لحاظ کند. اما عدم ارایه جزییات ردیف بودجه اجرای قانون هدفمندی پرسش‌های متعددی ایجاد کرده.

نخست سئوال به نظر نویسنده اقتصاددان این است که آیا عملکرد دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها ظرف دوره یکساله گذشته مشخص نیست یا حداقل گزارش مکتوب و مشخصی از اینکه چه میزان از منابع مالی پرداخت به مردم در قالب یارانه‌ها از افزایش درآمد خدمات مربوط به آب، گاز، برق و در واقع افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شده است؟ این پرسش به ویژه وقتی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام شده است که حداقل تعداد ۱۰ میلیون نفر از دریافت‌کنندگان یارانه‌های نقدی حذف خواهند شد. پرسش بعدی این است که میزان سهم پرداختی یارانه هر نفر چه مبلغی خواهد بود. پرسش سوم نیز این است که منابع تامین‌کننده هزینه‌های اجرایی طرح هدفمندی چه منابعی هستند؟

به نوشته مقاله شرق پاسخ به این پرسش می‌تواند روشن ‌کند که هزینه‌های عمومی از جمله بنزین، گاز، آب، برق و دیگر حامل‌های انرژی که دولت عرضه می‌کند، چه مبلغی خواهند بود؟ به این ترتیب سوالات بسیار زیاد پاسخ نگفته‌ای در مورد نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده وجود دارد که در واقع می‌تواند به پرسش‌های متعدد دیگری در ذهن شهروندان منجر شود. علاوه بر آنکه ابهام در این موارد می‌تواند به دغدغه‌های شهروندان و واجدان شرایط دریافت یارانه نقدی بیش از پیش دامن بزند.

همایش های انتخاباتی دولت و هو کردن مشایی

شرق در عنوان اصلی خود از زبان محمود احمدی نژاد از "هزینه میلیاردی نامزدهای انتخابات" گله کرده، مردم سالاری از قول منتقدان دولت نوشته "دولت مجری انتخابات است نه برگزار کننده همایش های انتخاباتی" و ابتکار از "چانه‌زنی برای سرلیست‌های پایتخت" خبر داده است.

تیتر و گزارش صفحه اول جهان صنعت

تیتر و گزارش صفحه اول جهان صنعت

شرق در گزارشی نوشته پیش‌بینی اصولگرایان منتقد دولت درست از آب درآمده و در آستانه انتخابات، همایش‌هایی با عناوین مختلف از سوی بخش‌ها و نهاد‌های مختلف دولت در حال برگزاری است. گردهمایی‌هایی که حتی انتقادات تند اصولگرایان مانع از تعویق یا لغو آنها نشده و دولت ابایی از برگزاری این نشست‌ها ندارد حتی اگر متهم به تلاش برای تاثیر‌گذاری در انتخابات شود. یکی از این همایش‌ها دیروز در سالن وزارت کشور برگزار شد.

به نوشته این گزارش قبل از سخنرانی احمدی نژاد، حمیدرضا افراشته معاون حوزه مشاوران جوان دولت سخنانی گفت که با حاشیه‌هایی همراه بود. وی سخنرانی خود را این‌گونه آغاز کرد «بنده تشکر خودم را خدمت جناب مهندس مشایی که در جمع حضور ندارند، اعلام می‌کنم.» و این سخنان واکنش برخی‌ها از حاضران را در پی داشت که او را «هو» کردند و برخی معترضان نیز برنامه را ترک کردند.

تهران امروز نوشته تلاش جبهه حامیان دولت برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. هواداران دولت موسوم به جبهه حامیان گفتمان انقلاب اسلامی در ادامه گردهمایی‌های اغلب جنجالی خود، که معمولا هر دو ماه یک بار برگزار می شود، ‌این بار مهمان وزارت کشور بودند. نشست دیروز اگرچه برای ایجاد هماهنگی های لازم میان طیف حامی دولت برگزار شده بود و مهمانانش از پول بیت المال به این میتینگ شبه انتخاباتی آمده بودند اما اتفاقاتی در آن روی داد که نشان از اختلافات جدی در جبهه آنان دارد.

به نوشته این روزنامه هو کردن های مکرر سخنرانان و اعتراض ها به احمدی نژاد بارها در جلسه دیروز تکرار شد. سالن ۴‌ هزار نفری وزارت کشور دیروز میزبان ۵ هزار نفر از سرشاخه های مشاوران جوان رئیس جمهور بود تا شمه انتخاباتی نشست به ظاهر غیر انتخاباتی نیز تکمیل شده و شعارهای تبلیغاتی پشت در ماندگان همایش مذکور بر گوش حاضران در سالن سنگینی کند.

فیلم روز با حضور داماد خواهر شخصیت اجرائی

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد، موضوع فیلمی را شرح داد: گفتیم: «شما کارت چی‌یه پسرم؟» داماد خواهر شخصیت اجرایی کشور گفت: «من داماد خواهر شخصیت اجرایی کشور هستم.» گفتم: «آفرین. خسته نباشی. دیگه چی کارها بلدی؟» گفت: «البته من دوشغله هستم. شغل دومم این است که معاون معاون شخصیت اجرایی کشور هم هستم.»

علی، پسر شیعه شده اولیور استون، صفحه اول قدس

علی، پسر شیعه شده اولیور استون، صفحه اول قدس

در بخش دیگر این طنز "احمدی‌نژاد؛ کارآفرین برتر سال" معرفی شده با این توضیح: آقای احمدی‌نژاد چقدر شغل ایجاد کرده، شغل‌های مهمی مثل مشاور، معاون، معاون معاون، مشاور مشاور، معاون مشاور معاون، مشاور معاون معاون مشاور و همین‌طوری بگیر برو جلو. حالا می‌فهمیم این چند میلیون شغلی که دولت می‌گوید در این چند سال ساخته چی است.

دنباله فیلم به آن جا می رسد که: از توی طبقه ششم ساختمان کوثر که زیرمجموعه‌ی نهاد ریاست جمهوری است و تحت مدیریت رحیم مشایی، یک دفعه سر و صدا بلند شد. ما دویدیم بیرون دیدیم یک صندلی روی هوا است، یک گلدان دارد به سمت پنجره می‌رود، یک جاچسبی نزدیک سقف است، یک لنگه کفش به صورت کات‌دار مشغول پرواز است... خلاصه بلبشویی بود. بعد گفتیم چی شده؟

نویسنده ستون طنز اعتماد اضافه کرده: یکی گفت: «بین د.خ.ش.ا.ک [داماد خواهر شخصیت اجرایی کشور] و یکی از مشاوران جوان درگیری فیزیکی به وجود آمده. بر پایه همین گزارش شدت این درگیری در حدی است که منجر به جرح و خونریزی فک و دهان د.خ.ش.ا.ک شده است. این درگیری در نهایت با دخالت نیروهای حراست پایان می‌یابد.»





:: برچسب‌ها: جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: